Toimitilojen valitseminen

Toimitilojen valintaa ei tule tehdä hutiloiden – ovathan ne tärkeä osa sitä kuvaa eli imagoa, jonka hotelli itsestään antaa. Kuvittelepa hotellia, jonka julkisivu repsottaa tai jonka edessä on roskakori täynnä haisevia roskia. Millaisen kuvan tällainen hotelli sinulle luo? Yöpyisitkö mielelläsi tässä hotellissa? Entä veisitkö perheesi sinne lomalle? Kuten huomaat, jo melko pienetkin puutteet toimitilojen estetiikassa voivat vaikuttaa niiden luomiin mielikuviin yllättävän negatiivisella tavalla. Myös hotellin sijainnilla on merkittävä merkitys sille, kuinka suosittu tai epäsuosittu hotellista tulee. Tätäkin asiaa pohdittaessa on tärkeää tuntea oma asiakassegmentti, jotta valinta voidaan tehdä asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden pohjalta. Pohdi millaiselle lomalle asiakkaasi ensisijaisesti tulevat hotelliisi?

Siisteys

Hotellihuoneiden viihtyvyyteen ja siisteyteen tulee panostaa! Viihtyisään ja puhtaaseen huoneeseen asiakas tulee mielellään uudelleenkin ja kertoo siitä helposti hyvää palautetta myös tuttavilleen. Puskaradion vaikutusta ei koskaan pidä aliarvioida! Toisten asiakkaiden suosituksilla tai suosittelematta jättämisillä voi olla yllättävän suuri vaikutus! Nykyteknologian aikana huonot kokemukset leviävät kulovalkean tavoin ja on aivan tunnettu tosiseikka, että asiakkaat kertovat eteenpäin helpommin nimenomaan ne huonot kokemukset hyviin verrattuna.

Osto- vai vuokratilat?

Kannattaa myös miettiä ostaako vai vuokraako tilat. Tilojen ostaminen on valtava investointi, joka sitoo yrityksen valitsemiinsa toimitiloihin aivan eri tavalla kuin tilojen vuokraaminen. Jos tilat ovat omat, voi niiden kuluista tehdä kirjanpidossa poistoja, mutta myös tilojen kunnossapito syö rahaa. Kannattaa harkita myös tilojen hankkimista leasing-sopimuksen avulla.

Vaatimukset

Millaisia vaatimuksia hotellihuoneella sitten on? Minimikoko yhden hengen huoneelle on 7 neliömetriä. Kahden hengen huoneen minimikoko puolestaan on 10 neliömetriä. Jos huoneeseen sijoitetaan lisävuode, tulee tilaa olla 3 neliömetriä lisää. Huoneissa tulee olla myös vähintään yksi ikkuna ja sen koon tulee olla minimissään 10 prosenttia lattiapinta-alan suuruudesta.

Hotellin sijainti

Toimitilojen sijaintia tulee pohtia todella tarkkaan ja ottaen huomioon useita näkökantoja. Mieti esimerkiksi seuraavia kysymyksiä. Ovatko kulkuyhteydet hotellille hyvät? Sijaitseeko hotellin lähellä tärkeitä nähtävyyksiä, jotka voisivat kiinnostaa kohderyhmääsi? Onko valitsemasi alue matkailullinen? Haluaako asiakas yöpyä alueella sekä valitsemallasi paikkalunnalla ja jos haluaa niin miksi?

Keskellä kaupunkia sijaitseva hotelli saattaa tarjota asiakkaille hyvät kulkuyhteydet, mutta negatiivisena puolena saattaa olla liikenteestä aiheutuva melu sekä liikenteen aiheuttama yleinen rauhattomuus. Jos sijoitat hotellisi taajamaan, voit tarjota asiakkaillesi luonnonrauhaa sekä vihreitä näkymiä. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä mitä valitsemasi asiakassegmentti arvostaa kaikista eniten – kumpi on tärkeämpää heille – luonnonrauha vai hyvät kulkuyhteydet? Omilla autoilla liikkuvat lapsiperheet, jotka haluavat ainoastaan rentoutua, saattavat arvostaa rauhaa sekä turvallisuutta, kun taas kiireiset työmatkalaiset ja aktiivilomaa hakevat perheet arvostavat todennäköisesti kaikista eniten sitä, että pääsevät nopeasti ja näppärästi perille ja että ovat ”kaiken keskipisteessä”.

Kysynnän ja tarjonnan laki

Ennen toimitilojen valitsemista kannattaa harkita tarkkaan alueen kysynnän ja tarjonnan lakeja ja sitä, onko alueella kysyntää tarjoamillesi palveluille. Millaisia kilpailijoita lähistöltä löytyy ja miten voit kilpailla heidän kanssaan? Tutustu kilpailijoihisi mahdollisimman tarkkaan, koska voit myös oppia heiltä. Tutustu alueella tapahtuneeseen alan kasvuun, mikä kertoo omalta osaltaan siitä onko alue aikaisempaa suositumpi vai epäsuositumpi matkakohde vai onko tilanne pysynyt tältä osin viime aikoina melko lailla samankaltaisena? Valitessasi toimitilojesi sijaintia onkin erityisen tärkeää tuntea alue ja myös alueen asiakassegmentit. Jos näissä mennään pieleen, ovat toiminnan lähtökohdat heikoilla kantimilla, mutta taas toisaalta, jos näissä onnistutaan, on toiminnalla hyvät mahdollisuudet onnistua.