Asiakkaat
Usein sanotaan, että asiakas on kuningas ja majoituspalveluissa asiakasta pitäisikin kohdella kuin kuningasta, jotta hän voisi tuntea olevansa erityinen. Majoituspalveluja tarjotaan nimenomaan asiakkaita varten ja palvelut pitäisi pyrkiä räätälöimään nimenomaan heidän tarpeitaan vastaaviksi. Seuraavassa kappaleessa kerromme siitä, kuinka asiakkaita voidaan jakaa erilaisiin segmentteihin erilaisten ominaisuuksiensa perusteella ja siitä kuinka tärkeää tällainen segmentointi on markkinoinnin onnistumisen kannalta. Jos sinua siis kiinnostaa asiakkaiden segmentointi, kannattaa jatkaa lukemista.
Segmentit
Asiakkaita voidaan segmentoida eli luokitella. Tämä tarkoittaa sitä, että potentiaaliset asiakkaat segmentoidaan erilaisiin ryhmiin. Luokittelussa voidaan käyttää erilaisia ominaisuuksia luokittelun perusteena. Tälläisia ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi ikä, sosiaalinen status, sukupuoli, perhekoko, ostokäyttäytyminen, alueelliset tekijät tai koulutus.
Asiakassegmenttien valintaan kannattaa kiinnittää riittävää huomiota. Tehtäessä tätä valintaa kannattaa huomioida alueella toimivien kilpailijoiden asiakassegmentit, joista voi löytyä sopivia markkinarakoja. Jos esimerkiksi alueella ei toimi lainkaan lapsystävällisiä hotelleja, vaikka alueella käykin runsaasti lapsiperheitä, kannattaa kenties panostaa juurikin lapsiystävälliseen hotelliin, josta löytyy lapsiperheiden kaipaamia palveluita kilpailukykyiseen hintaan.
Suuret perhehuoneet voivat esimerkiksi toimia lapsiperheitä houkuttelevana myyntivalttina, samoin kuin esimerkiksi lapsenvahtipalvelu ja lapsiystävälliset uima-altaat. Ehkä voisit tehdä yhteistyösopimuksen jonkin lähellä sijaitsevan suositun lapsiperhekohteen kanssa ja myydä lapsiperheille suunnattuja edullisia paketteja, jotka sisältäisivät pääsyliput tähän kohteeseen. Ehkäpä myös tämä suosittu kohde voisi vastavuoroisesti mainostaa hotelliasi yhteistyökumppaninaan, jolloin saattaisit saada esimerkiksi näkyvyyttä heidän kotisivullaan. Näin lapsiperheet saisivat pääsyliput kohteeseen näppärästi suoraan hotellin tiskiltä ja voisivat jopa säästää niiden osalta. Lasten kanssa matkustettaessa helppous on valttia, joten tämä voisi olla hyvä myyntivaltti, jos vain suunnitellun hotellin lähistöltä löytyisi riittävän suosittu lapsiperhekohde.
Lapsiystävällisessä hotellissa voisi olla hyvä idea keskittyä laatimaan myös lapsille laadukas ruokalista, jossa olisi tarjolla maistuvia mutta terveellisiä vaihtoehtoja. Vuoden 2017 erääksi ruokatrendiksi arvioidaan nousevan lapsille suunnattujen terveystuotteiden tarjoaminen ja tätä ajatusta voisi hyödyntää myös lapsiystävällisen hotellin lapsiystävällisessä ravintolassa. Ruuan eettisyys ja puhtaus ovat jo pitkään olleet trendikkäitä ruuan ominaisuuksia – voitaisiin jopa puhua ruuan megatrendeistä – ja myös näitä trendejä voitaisiin hyödyntää lapsiystävällisessä ravintolassa. Tiedostavat nykyäidit tarjoavat mielellään lapsilleen puhdasta ja terveellistä ruokaa, joten lastenlistalta niin kovin usein löytyvät nauravat nakit ja ranskalaiset alkavat olla jo menneen talven lumia. Hyvin suunniteltu lasten ruokalista voisi olla erinomainen myyntivaltti mainostettaessa hotelliasi lapsiperheille.
On tärkeää tutkia asiakassegmenttejä säännöllisin väliajoin ja keskittää yrityksen markkinointi valituille segmenteille. Mieti millainen markkinointi tavoittaa parhaiten valitut segmentit ja mieti myös kuinka paljon rahaa voit markkinointiin käyttää. Markkinointi on usein kallista puuhaa, minkä vuoksi se onkin niin kovin tärkeää keskittää juuri oikealle asiakasryhmälle – niille kaikista potentiaalisimmille asiakkaillesi. Jos vaikkapa mainostat lapsiystävällistä hotelliasi sellaiselle kohderyhmälle, jolla ei itsellään ole lapsia, ja joka viettäisi hotelliyöt kaikista mieluiten mahdollisimman kaukana lapsista, et välttämättä saavuta markkinoinnin kautta kovinkaan kummoisia tuloksia. Jos sen sijaan markkinoit hotellia lapsiperheille, jotka saattaisivat vierailla hotellin lähellä sijaitsevassa suositussa lapsiperhekohteessa ja yöpyä samalla kaupungissa, voit saavuttaa jo huomattavasti parempia tuloksia. Eläinystävällisen hotellin mainostaminen erittäin allergisille asiakkaille ei välttämättä oikein toimi ja niin edelleen – tajusit varmasti pointin. Juuri tästä syystä segmentointi on niin kovin tärkeää!
Toisinaan some-mainonta on yllättävän tehokasta – esimerkiksi Facebookissa leviävät hyvät ideat kulovalkean tavoin. Ehkä voisit käyttää hyödyksi myös suosittuja bloggaajia ja kutsua heitä vierailemaan hotellissasi hotelliyötä ja aamiaista vastaan? Suositun bloggaajan sana voi painaa yllättävän paljon siinä vaiheessa kun yrität tehdä hotellistasi suositun.